مکتب انقلاب

معنویت عقلانیت عدالت

مکتب انقلاب

معنویت عقلانیت عدالت

مکتب انقلاب

مبدا انقلاب
امام"خمینی" بزرگوار است
حرف او را حجت بدانید...

امام خامنه ای حفظه الله

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اعتماد
لازم است

گاهی
در یک جاهایی از زندگی
وقت گرفتن یک تصمیم هایی
خیلی خیلی تر هم لازم می شود

اما
این لازم گاهی واجب
خیلی خیلی خیلی تر،
سخت پیدا میشود

حتی
اگر این خودت باشی که باید به خودت اعتماد کنی...

شاید یکی از سخت ترین اعتماد داشتن ها
همین اعتماد به خودت باشد


اشتباه نکنید شما هم
مثل همه این آدم های تاکنون
که
فکر میکرده اند
اعتماد به خود
یک چیز ذاتی یا از اول بوده یا بالفطره یا یادم نیست
انتسابی بود کلمه اش؟
همان!
است...

این هم یک خام دستی دیگر است
در باب شناخت آدمی

اعتماد به خود
دقیقا یک فعل اکتسابی است

و بازهم دقیقا به همین خاطر است
که
بعضی آدم ها تا آخر عمرشان هم ندارندش
چون در واقع
کسبش نمیکنند
دلیلی برای پیداکردنش پیدا نمیکنند

میدانید؟
تا وقتی خودم دلیلی، رفتاری، داشته ای
چیزی نداشته باشم که بدهم دست خودم
آخر این منِ فلک زده بی نوا
روی چه حسابی باید به خودش اعتماد کند؟

این خودم
که
عاشق چشم و ابروی این خودش نیست که...

اتفاقا این خودم
از آنجا که نزدیکترین کس است به خودم
این خود را کاملا بی روتوش هرلحظه پیش چشمانش
ایستاده کنار هیکلش میبیند

یعنی راحتتان کنم
وقتی این خودم، زیروبم خودم را میشناسد
فقط کافیست
علت هایی برای بی اعتمادی داشته باشد
یعنی درواقع
علت هایی برای اعتماد کردن نداشته باشد

همین بس است
که
خودم هرگز طعم اعتماد به خودم را نچشد...

حالا
باید برای یک چالش بزرگ آماده شد!

این خودِ من
برای آن وقت هایی که اعتماد به خود
تنها نیاز یک تصمیم است
تنها نیاز یک بروز موفق است
باید چه خاکی به سرش کند با این حفره کمبود عمیقِ گل و گشاد؟!

بعد حتما میدانید دیگر
که
برای آدمی که
خودش به خودش اعتماد ندارد
اعتماد به دیگری
که
گاهی از لازم به واجب می کشد
چقدر سختِ روبه ناممکن است، نه؟
و
داشتن اعتماد دیگران
برای
این خودی که خودش اعتماد خودش را ندارد
یک جان کندنِ روبه محال است تقریبا...



+
کاش وقتی آدم
می فهمد که یک چیز خیلی مهمِ
خیلی خیلی تر
لازمِ گاهی واجب را ندارد
و
بعد آسمانِ شانسش هم دقیقا سربزنگاه می تپد
و
چالش ها سرمیرسند
و
این آدمِ بقدر یک خرس گُنده
دیگر خجالت هم سرش نمیشود
و
چانه اش می لرزد و متعاقبا پایه های خیلی چیزهایش
و
در یک کلمه خوف میکند

اینقدر خوب بوده باشد
که
صدای عشقِ خسته اش را بشنود
وقتی بیخ گوش سینه خالی شده ی هوا کم آورده اش
پچ پچ میکند

لاتحزن جانم...
لا تخف
عمرم...
افهم...
انا ربک...




+
متوجهید
که تعبیر اعتماد به نفس
چقدر اشتباه است؟

فقط یک تعبیر روی هوا انتخاب شده ایست
که
وقتی معنایش میکنی
و
کمی پی تفسیرش میروی
میفهمی
تنها معنایی که نمیدهد
همین تلقی عمومی و معروفی است که از این عبارت موجود است...


+
اگر خودتان به خودشان اعتماد دارد
لازم است
که
سجده شکر بگذارید...

  • منور الفکر

نظرات  (۹)

  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • کاری به قیاس و این ها ندارم.
    آقا ساده و روان صحبت می کنند، منتهی اگر قرار است کلمه ای گفته نشود نمی گویند.
    پاسخ:
    متوجه فرمایشتان هستم
    خب من از زاویه دیگه ای به این واژه نگاه کردم.همین!
    قشنگ بود ...

    اعتماد واژه ی غریبیست ...
    پاسخ:
    سپاسگزارم
    این خودتان
    حق این را دارد که به خودتان
    اعتماد نکند

    ولی

    این خودتان هیچ وقت
    حق ندارد درباره ی دیگران
    مثل خود خودش قضاوت کند
    باید
    حسن ظن داشته باشد
    نه سوء ظن
    متوجهید که!؟

    اما

    این خودتان در مورد خودش
    باید رویه اش را تغییر دهد
    تا خود خودتان بهش اعتماد کند
    این خودتان نباید مثل امریکا باشد
    و تبدیل بشود به شیطان بزرگ
    که خود خودتان هم نتواند بهش اعتماد کند

    فتأمل...!
    پاسخ:
    حسن ظن...بله البته!
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ولی من توی صحبت های آقای نفس، شنیدم که برای ایرانِ جان گرفته زمان امام، از واژه "اعتماد به نفس" استفاده کردند.

    در کل صحبت خوبی بود.
    پاسخ:
    ایشان با امت روان و ساده سخن می گویند و صادق...
    --
    قیاس مع الفارغ بود!
    بله خوندم. ولی نظر نگذاشتم.
    رفتم. یه چرخ زدم. باز برگشتم و از نو خوندمش.
    پاسخ:
    خب پس خود دریافته اید
    که
    کل این پست
    پاسخ سوال تان می شود دیگر...
    چه چرندیاتی!!!
    پاسخ:
    خوش آمدید...
    آدم خوف میکند !
    عنوان قبلی بوده درست ؟!


    خب از چه خوف می کند؟!
    پاسخ:
    بله
    چند عنوان از تن به در کرد این پست...
    --
    این سوال یعنی در بی حوصلگی خوانده اید پست را؟
    اعتماد خود به خودش !
    همه اطرافیانم فکر میکنند من اعتماد خودم به خودش بالاس.
    ولی ..
    راستش ، خودم همچین حسی رو ندارم .
    یعنی دقیقا وقتی خودم خودش رو زیر و رو میکنه خیلی دلایل پیدا میکنه واسه اعتماد نکردن به خودش !

    این قسمت را چند بار دیگه هم باید بخوانم.
    " لاتحزن جانم...
    لا تخف عمرم...
    افهم...
    انا ربک..."
    راستش قند آب کرد توی دلم این قسمت جانم و عمرم و انا ربک . . .

    ___________

    فهمیدم این وبلاگ رو در وقت بی حوصلگی نخونم. آدم بی حوصله حال فکر کردن و دقیق شدن نداره.
    خیلی خوب بود... مثل همیشه. . .
    پاسخ:
    لطف دارید بزرگوار...
  • علی رسولان
  • اعتماد به نفس که خوب نیست اصن
    ولی اعتماد به نفس برای دور زدن نفس عالیِ
    پاسخ:
    کدام اعتماد به نفس اصلا؟!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">